Zanimljivosti

Crtani film koji je Jugoslaviji donio jedinog Oskara u istoriji

Bez obzira na to kojoj generaciji pripadate, nije na odmet podsjetiti se da je davne 1962. godine jugoslovenski crtani film osvojio Oskara. Riječ je o crtanom filmu Surogat, Dušana Vukotića, koji je kao što smo naveli, 1962. godine osvojio Oskara i ušao u istoriju kao jedini jugoslovenski osvajač ove prestižne nagrade. Index.hr je u saradnji
Crtani film koji je Jugoslaviji donio jedinog Oskara u istoriji

Foto: Pixabay

Bez obzira na to kojoj generaciji pripadate, nije na odmet podsjetiti se da je davne 1962. godine jugoslovenski crtani film osvojio Oskara.

Riječ je o crtanom filmu Surogat, Dušana Vukotića, koji je kao što smo naveli, 1962. godine osvojio Oskara i ušao u istoriju kao jedini jugoslovenski osvajač ove prestižne nagrade.

Index.hr je u saradnji sa Yugopapirom donio tekst iz te godine koji je govorio o velikom uspjehu Dušana Vukotića.

“April 1962: Dušan Vukotić, vodeći majstor Zagrebačke škole crtanog filma, jedan je od ovogodišnjih dobitnika “Oskara” koji dodjeljuje žiri američke Akademije za film u sastavu od 2.000 ljudi.

Naravno, crtani film je i u ovoj prilici ostao u sjenci filmova i imena glumaca i reditelja oko kojih se vodi umjetnička utakmica. Ali s obzirom na to da se “Oskar” u ovoj kategoriji dodjeljuje od 1932. godine, a pozlaćena statua tek sada prvi put putuje izvan Sjeverne Amerike, uspjeh Dušana Vukotića dobija poseban značaj.

Prije trideset godina Volt Dizni je posle svog prvog “Oskara” otpočeo proizvodnju pokretnih crteža koji su u bioskopima djecu i odrasle dovodili do ushićenja. Do drugog svjetskog rata pa i kasnije Dizni je bio nadmoćni dobitnik “Oskara” jer je na području crtanog filma i inače suvereno vladao.

U posljednjih 15 godina “Oskara” su osvajali različiti američki studiji crtanog filma. Volta Diznija smijenio je Bosustov (“When Magoo Flew”,  1954.) kome je  “Columbia” osigurala radnu snagu i uslove.

I sada, odjednom, pozlaćena figurica koja ne vredi više od 100 dolara, ali u svijetu filmske umjetnosti znači veoma mnogo, dodijeljena je jednom 34-godišnjem Evropljaninu iz Jugoslavije.

Sreo sam Dušana Vukotića prvi put krajem prošle godine u Zagrebu. Upravo je bila stigla vijest da je njegov “Surogat”, posle “Krave na mjesecu” i “Koncerta za mašinsku pušku”, donio svom autoru treću uzastopnu nagradu na velikom međunarodnom festivalu u San Francisku.

Razgovarajući propustili smo ručak jer je Vukotić sa upornošću profesora nastojao uvesti me u tajne crtanog filma. Govorio je i govorio, crtao i objašnjavao. U sumrak obradovao se predlogu da pravi intervju napravimo kasnije za vreme projekcije njegovih filmova. Obećao je da će on sam sve organizovati već iste večeri.

Posle sam saznao da je sa Šalate morao donijeti kutije sa filmovima. Doneo ih je pod miškom. U sobici za montažu u ateljeima Zagreb filma već se nalazio Fedor Hanžeković. Dok smo se smjenjivali, poznati zagrebački reditelj i pozorišni teoretičar čestitao je Vukotiću nagradu iz San Franciska sljedećim riječima:

“Postao si već “dosadan” sa svim tim prvim mjestima”.

Vukotić se osmjehnuo. Minut prije toga izvinio se što su zidovi njegove radne sobe krcati plaketama sa raznih festivala:

“To je zahtjev producenta s obzirom na to da nailaze mnogi ljudi, naročito iz inostranstva, pa ova pismena priznanja znače prvu i najbolju reklamu za našu “robu”.

Dok su na montažnom stolu išle scene iz “Cowboy Jimmyja”, “Osvetnika”, “Piccola” i drugih filmova, Vukotić se ponašao kao da ih gleda prvi put.

Bio je to rijedak doživljaj za novinara i na rastanku obećao sam da ću o našem susretu pisati sa posebnim zadovoljstvom. Vukotić je na to rekao:

“Ja trebam vama zahvaliti što ste pokazali interesovanje.”

Njegova skromnost i izvanredan utisak koji ostavlja na ljude povećali su među našim ljubiteljima filma radost s kojom je dočekan “Oskar”. Uostalom i na nedavnom Beogradskom festivalu “Surogat” je ocijenjen kao kompletno umjetničko djelo.


U pitanju je priča o trouglastom čovečuljku koji živi u svijetu u kom je sve na naduvavanje. Prikazuje se vrijeme koje junak provodi na plaži, gdje jednostavno naduvava predmete svojih želja (dušek, čamac, automobil, pa i djevojku), ali na kraju jednako lako sve nestaje.

Kroz vedar, ali i satiričan ton, film poziva gledaoca da preispita potrošačke navike savremenog društva koje često zanemaruje razliku između stvarnosti i virtuelnog surogata za stvarnost.

Animacija “Surogata” bila je svetlosnim godinama daleko od tada suverene Diznijeve animacije, što samo još više doprinosi uspjehu koji je ostvario.

Autor ovog crtanog filma Dušan Vukotić (1927–1998) je najnagrađivaniji autor u bivšoj Jugoslaviji. Bio je pripadnik “Zagrebačke škole crtanog filma”, a radio je kao reditelj, scenarista, animator, strip crtač, karikaturista.

Izvor:RTCG