Kultura

INTERVJU Ćalasan: Transformacija stalnih postavki predstavlja ključni izazov u razvoju Narodnog muzeja

Prema istraživanjima koje smo sprovodili za potrebe izrade petogodišnjeg plana razvoja ustanove, većina stanovništva Crne Gore vidi muzej kao mjesto povezivanja sa vladarima Crne Gore iz dinastije Petrović – Njegoš – kazao je Ćalasan.
INTERVJU Ćalasan: Transformacija stalnih postavki predstavlja ključni izazov u razvoju Narodnog muzeja

Jakša Ćalasan Foto: NMCG

Narodni muzej Crne Gore (NMCG) nedavno je usvojio Strateški plan razvoja do 2029. koji bi, uz mehanizme, smjernice i preporuke, trebao doprinijeti djelotvornijem upravljanju ustanovom. Bez sinergijskog učinka teško je ostvariti ambicioznije ciljeve u muzejskoj djelatnosti. Muzej nije mjesto gdje se baštini umjetnost, već je obrazovno jezgro. Kroz programe i aktivnosti, kao jedan od ciljeva, Strateški dokument postavlja podsticanje savremenog stvaralaštva, kao važnog obilježja modernog identiteta.

Vjerujemo da usvojeni Dokument i plan koji je napravljen ne postoje samo da bi se ispunio formalni zahtjev, jer u tom slučaju bi značio gubitak vremena i značajnih sredstava.

O tome što sve treba uraditi da bi muzeji „živjeli“, koliki je izazov upravljati ustanovom u čijoj je nadležnosti jedanaest objekata i četiri muzejske jedinice, da li ima dovoljno resursa da rade u punom kapacitetu, u intervjuu za Radio Cetinje govorio je direktor NMCG, Jakša Ćalasan.

U ovoj instituciji kulture, prema riječima njenog direktora, radi veliki broj stručnih i kreativnih ljudi koje je, kako je kazao, potrebno motivisati da bi se unaprijedio njen rad i savladali svakodnevni izazovi.

Dvije i po godine ste na čelu Narodnog muzeja Crne Gore. Koje su ključne aktivnosti koje su sprovedene u ustanovi na poboljšanju zaštite kulturne baštine?

Nakon realizovane revizije muzejskog materijala, fokus poslova u Narodnom muzeju je bio na organizaciji i zaduženju zbirki, uvođenju novih inventarnih knjiga i novog oblika dokumentacije. U narednom periodu, biće neophodna sinergija svih ključnih aktera u procesu odlučivanja i djelovanja ka ostvarivanju prioriteta poslovne i programske djelatnosti. Radili smo na jačanju kadrovskih kapaciteta, obezbjeđenju adekvatnih prostora i opreme za čuvanje i izlaganje muzejskih predmeta, stručnoj obradi muzejskog materijala, zaštiti i konzervatorskom tretmanu muzejskog materijala, podsticanju učešća u značajnim međunarodnim inicijativama, otkupu predmeta u cilju popunjavanja zbirki, intenziviranju aktivnosti na digitalizaciji muzejskog fonda, animiranju publike, boljoj vidljivosti i dostupnosti muzejskih sadržaja.

„Lovćenski partizanski odred”, Petar Lubarda. Foto: NMCG

Postupak sveobuhvatne revizije muzejskih predmeta i materijala koji je sproveden u Narodnom muzeju, prvi put od njegovog osnivanja, prema riječima direktora ove institucije, pokazao je, između ostalog, da muzej nema uspostavljenu evidenciju muzejskih jedinica i muzejskih zbirki i da muzejska dokumentacija nije bila po nazivima usklađena sa organizacionim jedinicama.

U prethodnom periodu stvoreni su svi preduslovi za novi model vođenja elektronskog oblika dokumentovanja. Baza podataka je implementirana, testirana od strane muzejskog informacionog centra i funkcionalna. Što se tiče optičke infrastrukture koja je bila jedan od preduslova za realizaciju ovog projekta, taj segment je u potpunosti riješen, a od nedavno i poboljšan. Izrada sveobuhvatne baze podataka o muzejskim zbirkama predstavlja osnov za dalji rad – kazao je Ćalasan.

U NMCG rađeno je na unapređenju međunarodne saradnje, posebno kroz programe prekogranične saradnje koje kofinansira Evropska Unija.

Narodni muzej je uključen kao partner u nekoliko prekograničnih projekata kao što su: “Zanimljivi muzeji” sproveden u saradnji sa Udruženjem Link iz Mostara i Opštinom Jablanica; regionalni projekat “Stećak Land” koji ima za cilj digitalizaciju i promociju stećaka, međunarodni projekat “SHELeadersVR” u okviru kojeg je urađena virtuelna realnosti sa likom Izabete Crnojević. U pripremi je niz međunarodnih projekata, a uspostavili smo saradnju sa brojnim inostranim muzejima sa kojim smo realizovali zajedničke programe. Saradnja je intenzivirana sa gotovo svim crnogorskim muzejima i ustanovama kulture i obrazovanja, kao i državnim organima – kazao je Ćalasan.

Muzej Kralja Nikole Foto: NMCG

Muzej nije mjesto gdje se baštini umjetnost, već je obrazovno jezgro. Komunikativnost sa publikom i privlačnost za različite generacije problemi su brojnih muzeja regiona. Rješenje nalaze u edukaciji, prezentovanju svjetskih izložbi, ali i prikazivanju svojih izložbi u svijet.

U protekle dvije godine, kako su kazali iz NMCG, organizovano je preko 30 izložbi, na Cetinju, ali i u drugim ustanovama i inostranstvu.

Nastavljena su arheološka istraživanja praistorijskog lokaliteta Crvena Stijena, unaprijeđena je pedagoška služba i organizovan veliki broj edukativnih programa namijenjenih djeci. Predstavili smo novi vid prezentacije muzejskih postavki kroz interaktivne ture koje su urađene u saradnji sa timom mobilne aplikacije Naratur i one omogućavaju istraživanje muzeja kroz gamifikacijui novu interpretaciju stalnih postavki muzeja, čineći posjetu zanimljivijom. Pored toga, izradili smo i audio vodiče za sve muzejske jedinice na pet jezika – kazao je Ćalasan.

Foto: NMCG

NMCG ukupno održava 11 objekata. Već duže vrijeme se najavljuje rekonstrukcija Centralnog depoa i Dvora kralja Nikole. Što je do sada urađeno i koji su planovi za dalje?

Pripremljena je kompletna projektna dokumentacija za radove na zamjeni krova dvora kralja Nikole koji godinama prokišnjava i rekonstrukcije i modernizacije Centralnog depoa. Izvršeno je i preseljenje kompletnog fonda iz Depoa. Očekujemo da ćemo ubrzo ući i u infrastrukturne radove. Zaštita muzejskih predmeta od fizičkog propadanja jedan je od naših osnovnih zadataka. Kao što sam već naglasio, postojeći depozitni prostori iziskuju značajna investiciona ulaganja, kao i stvaranje boljih uslova i izložbenim prostorima. Vrši se preventivna zaštita obezbjeđivanjem optimalnih mikroklimatskih uslova u svim prostorima muzeja, mjere zaštite, odnosno konzervatorsko-restauratorski zahvati i sl. Sigurnost u muzejskim zgradama je obezbijeđena i podrazumijeva zaštitu od prirodnih katastrofa, krađe i vandalizma – objasnio je Ćalasan.

Stalna postavka Umjetničkog muzeja bila je zatvorena za posjete zbog konzervatorskih i radova na sanaciji prostora. U međuvremenu, u javnosti su se pojavile špekulacije da se Ikona Bogorodice Filermose i ne nalazi više u Muzeju. Na ćemu se radilo tokom rekonstrukcije i da li su uslovi za čuvanje Bogorodice poboljšani?

Nedavno su zaršeni radovi na sanaciji dijela stalne postavke Umjetničkog muzeja koji su obuhvatili nekoliko ključnih aktivnosti, kao što je izrada posebnih vitrina za Zbirku ikona i rekonstrukcija Plave kapele u kojoj se čuva ikona Bogorodice Filermose, dok je postavka muzeja ostala je nepromijenjena. Samim time su se poboljšali i islovi njenog čuvanja, a renovirani dio stalne postavke Umjetničkog muzeja sa Plavom kapelom je otvoren za posjete – objasnio je Ćalasan.

Starteški plan razvoja NM: Transformacija stalnih postavki ključni izazov

Narodni muzej je nedavno uradio i usvojio Strateški plan razvoja ustanove do 2029. godine, a koji je rađen oko dvije godine. Sagovornik Radio Cetinja ističe da Dokument da pružu sveobuhvatnu sliku stanja i problema u toj ustanovi kulture, potom smjernice i prioritete daljeg razvoja.

Koje su njegove osnovne smjernice?

Prema istraživanjima koje smo sprovodili za potrebe izrade petogodišnjeg plana razvoja ustanove, većina stanovništva Crne Gore vidi muzej kao mjesto povezivanja sa vladarima Crne Gore iz dinastije Petrović – Njegoš. Ispitanici su imali priliku da procijene, na osnovu dosadašnjih iskustava, Narodni muzej kao cjelinu, kroz nekoliko važnih karakteristika. Muzej je dobio najviše ocjene za informativnost i objektivnost, što bi se moglo objasniti kvalitetnom i nepristrasnom interpretacijom muzealija, ličnosti i događaja iz nacionalne istorije i kulture. Transformacija stalnih postavki predstavlja ključni izazov u razvoju Narodnog muzeja.

Analiza multimedijalnosti i interdisciplinarnosti osnovnih muzejskih diskursa dotiče pitanje komunikativnosti muzeja i to treba da bude odgovor za proširivanje polja djelovanja muzeja u XXI vijeku. Neophodno je korišćenje savremenih sredstava za upravljanje podacima, te digitalizacija istih, kako bi za Crnu Goru neprocjenjivo bogatstvo koje se čuva u Narodnom muzeju bilo dostupnije svakom pojedincu i društvu u cjelini.

Etnografski muzej Foto: NMCG

Pored sakupljanja, čuvanja, istraživanja i izlaganja svjedočanstava razvoja kulture i umjetnosti na tlu Crne Gore, Strateški plan razvoja NMCG, kroz svoje programe i aktivnosti, kao jedan od ciljeva postavlja podsticanje savremenog stvaralaštva, kao važnog obilježja modernog identiteta,koji će ujedno predstavljati nadogradnju rada.

Na ovaj način podstičemo mlade generacije da posjećuju muzeje i upoznaju se sa sadržajima koji se u njemu nalaze. Muzej ima potencijal da razvija različite oblike animacionih programa za različite ciljne grupe, u cilju razvoja publike i podizanja svijesti o značaju kulturnog nasljeđa. Pedagoška uloga, kao segment stručnog rada, u muzeju je podjednako važna kao i stručno-naučni rad i potrebno je dodatno osnažiti unutar unutrašnje organizacije i sistematizacije radnih mjesta  – kazao je Ćalasan.

Umjetnički muzej Foto: NMCG

Da li su prostorni, tehnički i kadrovski resursi na zadovoljavajućem nivou?

Kao što sam naglasio, postojeći depozitni prostori iziskuju značajna investiciona ulaganja, a postoji potreba za dodatnim, savremenim depozitnim prostorima. Takođe, potrebno je stvoriti uslove za veće izložbene prostore za potrebe Etnografskog i Arheološkog muzeja. U Narodnom muzeju radi veliki broj stručnih i kreativnih ljudi koje je potrebno osluškivati i motivisati da zajedničkim snagama unaprijedimo rad institucije u svim segmentima. Naučno-istraživački rad bi trebalo da bude važan razvojni aspekt muzeja, a može se unaprijediti u pogledu jačanja kapaciteta visoko-stručnih kadrova, finansiranja učešća na naučnim i stručnim konferencijama, kao i stipendiranju nedostajećeg kadra.

Ćalasan smatra da je potrebno jačati veze sa fakultetima državnog Univerziteta, ali i sa drugim univerzitetima u Crnoj Gori. Dodatne napore, kaže da je potrebno uložiti za jačanje saradnje sa međunarodnom naučno-istraživačkom zajednicom. Kao uspješan primjer, takvog djelovanja, ističe projekat „Sistematska arheološka istraživanja lokaliteta Crvena Stijena“, koji ta ustanova realizuje sa istaknutim naučnicima iz Minesote.

Da li se popunjavaju fondovi Narodnog muzeja i kakva je otkupna politika?

Otkup se vrši putem Javnog poziva, koji se objavljuje na sajtu NMCG i traje svake godine od aprila do oktobra, na osnovu petogodišnjeg Programa sakupljanja muzejskog materijala. Svaki godišnji plan zavisi od sredstava koje NMCG ostvaruje iz budžeta Crne Gore i sopstvenih prihoda, a isto tako od ponude i cijena ponuđenih predmeta. Sakupljanje muzejskog materijala se, osim otkupom, vrši poklonima, razmjenom, arheološkim istraživanjima i na drugi način u skladu sa zakonom. Kada govorimo o samoj proceduri odlučivanja, šta će biti otkupljeno tokom godine, treba istaći da Komisija za otkup, poklon i donacije muzejskog materijala razmatra pristigle ponude i na osnovu kvaliteta, autentičnosti ponuđenog djela, stepena očuvanosti, estetskih vrijednosti, stepena popunjenosti fondova NMCG i ponuđene cijene, daje predlog za otkup, poklon ili donaciju predmeta, dok konačnu odluku donosi direktor NMCG. Takođe, u posljednje vrijeme se značajno popunjavaju naši fondovi poklonima pojedinaca, što nas jako raduje, jer pokazuje vraćanje povjerenja u Narodni muzej Crne Gore – objasnio je Ćalasan.

Muzej Kralja Nikole i Njegošev mauzolej najposjećeniji

Prema posljednjem izvještaju Narodni muzej bilježi značajan porast broja posjeta na godišnjem nivou.

Njegošev muzej Biljarda Foto: NMCG

Trend je kratko bio zaustavljen tokom pandemije koronavirusa, da bi već ove godine broj posjetilaca koji je posjetio Narodni muzej premašio rekordnu 2019. godinu, kada je sve naše jedinice posjetilo oko 215 hiljada posjetilaca. Najveću posjetu bilježe Muzej kralja Nikole i Njegošev mauzolej na Lovćenu, a gotovo četvrtina posjeta ostvaruje se u saradnji sa turističkim agencijama – zaključio je Ćalasan.

N. Kašćelan