Kultura

Objavljen drugi broj pozorišnih novina Protagonist

Kraljevsko pozorište “Zetski dom” objavilo je danas drugi broj pozorišnih novina “Protagonist”. Novi broj donosi intervju s rediteljkom Radmilom Vojvodić o predstavi “Predsjednice”, Vernera Švaba, koja je premijerno izvedena prošlog mjeseca. Kazala je da je za inscenaciju ovog komada opredijelilo Švabovo proizvođenje još strašnije dramske realnosti od stvarnosti u koju je duboko zagledan, ne samo
Objavljen drugi broj pozorišnih novina Protagonist

Kraljevsko pozorište “Zetski dom” objavilo je danas drugi broj pozorišnih novina “Protagonist”.

Novi broj donosi intervju s rediteljkom Radmilom Vojvodić o predstavi “Predsjednice”, Vernera Švaba, koja je premijerno izvedena prošlog mjeseca. Kazala je da je za inscenaciju ovog komada opredijelilo Švabovo proizvođenje još strašnije dramske realnosti od stvarnosti u koju je duboko zagledan, ne samo da bi skrenuo čitaočevu, odnosno gledaočevu pažnju, nego i da bi do užasa pobudio njegovu distancu. Vojvodić je govorila i o “Princezi Kseniji od Crne Gore”, predstavi koja je 1994. godine na dug i uspješan teatarski put krenula sa scene “Zetskog doma”.

Da li je moguće ostvariti željenu i značajnu funkciju kritike, a to je da bude korektiv pozorišne prakse, ako se ne nađe način da, bez obzira na oštrinu stava, stvaraoci prvo čuju i, prije ili kasnije, uzmu zamjerke u razmatranje, jedno je od pitanja koje u tekstu „Ka novom statusu pozorišne kritike: Teatrološka artiljerija u kritičarskom diskursu” otvara prof. dr Ivan Medenica, pozorišni kritičar i teatrolog iz Republike Srbije.

“Ko se boji Virdžinije Vulf? nije literalni već politički predložak, u kojem se iz te eksplozije – koju tekst predlaže analizirajući šizoidne parcele, koje su iz te eksplozije nastale – putuje u prostor teatra gdje se analiziraju naši nedostaci kao ljudi, kao individua, i kao, hajdemo reći, stubova društva“, kazao je reditelj predstave Paolo Mađeli. U razgovoru za „Protagonist“ Mađeli je još, pored ostalog, govorio o crnogorskom pozorištu danas i tome koliko ono korespondira s aktuelnim kretanjima u Evropi.

U tekstu „Potvrđena snaga i izdržljivost pozorišta“, dr Hazim Begagić, univerzitetski profesor iz Sarajeva, predstavio je način na koji se teatarska scena u Bosni i Hercegovni suočila s pandemijom korona virusa. Begagić podsjeća da je pozorište bilo i ostaje mjesto susreta i dijaloga, a u krizi koju živimo shvatili smo da je ono moguće čak i onda kada smo bili ubijeđeni da ga ne može biti – kada nam je ograničen susret s publikom i onemogućena živa izvedba.

Nakon višegodišnje pauze, 11. januara 2003. godine započeto je novo poglavlje u radu “Zetskog doma” premijerom predstave “Kralj Ibi“ Alfreda Žarija, u režiji Slobodana Milatovića. Mnogobrojna gostovanja, prestižne nagrade i publika koja je dugotrajnim aplauzima ispraćala svako izvođenje, svjedočili su o velikom povratku “Zetskog doma” na kulturnu mapu zemlje i regiona. O tome prikaz Rajka Radulovića, dramaturga Kraljevskog pozorišta u rubrici Arhivska bilježnica.

Prvi broj pozorišnih novina “Protagonist” objavljen je 10. septembra 2021. godine. Elektronsko izdanje publikacija dostupno je na veb-sajtu zetskidom.me.