Radnja se događa u Parizu 1922. godine; „Grad svjetlosti“ je sijao jače nego ikad. Mučna sjećanja na Prvi svjetski rat klizila su u prošlost. Počela je nova epoha: Bučne dvadesete (Roaring Twenties), ili lude godine, kako ih Francuzi zovu. Zabava više nije bila samo oblik rekreacije, to je sada bio način života.
Upravo u ovako očaravajućim okolnostima odigrao se „soare vijeka“ 18. maja 1922. Domaćini, Sidni i Vajolet Šif, britanski rentijeri i mecene, izveli su državni udar u salonu hotela “Mažestik” – okupili su pet najvećih umjetnika toga doba.
Tu je bio Prust, autor U potrazi za izgubljenim vremenom. Pikaso, koji je razbio kubizmom slikarsku formu. Džojs, autor Uliksa koji je bio pionir toka svijesti u naraciji. Stravinski, kompozitor koji je šokirao publiku upotrebom disonance i promjene tempa. Sergej Djagiljev, ruski impresario koji je postavljao balete Stravinskog sa svojom trupom Ballets Russes.
Svaki od njih je bio lučonoša i suštinski modernista koji je unio revoluciju u svoju umjetničku formu. Noć 18. maja bila je jedini put kada su udisali isti vazduh, učinivši to veče monumentalnim događajem u istoriji umjetnosti.
Tok večeri u Mažestiku je opisao Ričard Devenport-Hajns. Ovaj britanski istoričar prvi put je čuo za to veče dok je bio student ranih 70-ih. Njegov univerzitetski mentor, Hari Porter, nekada je bio u prijateljskim odnosima sa Vajolet Šif.
Decenijama kasnije, Devenport-Hajns je krenuo da piše o Prustu i soareu od te večeri. Pronašao je tragove u zbirkama rukopisa u Britanskoj biblioteci i u prašnjavim memoarima gliterata (eng. – glitterati, poznati ljudi koji se bave šoubiznisom ili nekom sličnom glamuroznom profesijom, prim. prev.).
Nije iznenađujuće, s obzirom na počasne goste, da je ono što je otkrio bilo sve samo ne očekivano.
Veče nije počelo u hotelu “Mažestik”, već na drugom dijelu grada u operi “Garnie”. Upravo je završena premijera „Renard” Stravinskog u izvođenju Djagiljevih Ballets Russes. Pozorište sa 1.979 sjedišta zatresao je aplauz.
Za kompozitora i njegovog impresarija, kao i njihove plesače i koreografe, sljedeća stanica bio je raskošan hotel “Mažestik”, gdje su im Šifovi priredili after-parti.
Između 40 i 50 gostiju ubrzo se družilo u privatnom salonu hotela. Sve oči bile su uprte u zvijezde večeri, Stravinskog i Djagiljeva.
Međutim, neko drugi je privukao pažnju prisutnih. Dok su gosti bili u večernjim toaletama, ovaj tip je obmotao faixa-u – tradicionalni katalonski pojas – oko čela. Smjeli odjevni gest vjerovatno je izražavao njegovu želju da bude glavni. Bio je veliki Pikaso.
Po Devenport-Hajnsovoj procjeni, slikar je bio „ najarogantnija i sebeljubiva osoba tamo“. Ironično, nijedan ondašnji svjedok nije zapamtio što je Pikaso rekao ili uradio tokom soarea – što ga je svelo na živopisnu sporednu ulogu.
Gdje su bili Džojs i Prust? Večera je servirana oko ponoći, a autori se još nisu bili pojavili.
Na meniju su bila „ruska predjela, kavijar i drugi laki delikatesi“, a zatim jela od mesa koja su podrazumijevala „ovčiji but sa béarnaise sosom“, „boeuf à la gelée“ i „pileći financière“. Za desert je bila salata od ananasa i tartufa, kao i mus od jagoda.
Poslije deserta stigla je kafa. Jedan od gostiju, likovni kritičar Klajv Bel, zapisao je u svojim memoarima: „Oko vremena za kafu, pojavio se usred elegantno odjevene gomile neko obučen drugačije, neko mnogo lošije obučen.” Bel je primjetio da ovaj brkati čovjek sa naočarima izgleda “nimalo dobro“.
Džejms Džojs je upravo ušao u sobu. Pošto je bio alkoholičar, vjerovatno je bio pijan. Prema Belovim riječima, sjeo je i ćutao. U međuvremenu, prema njegovom biografu Ričardu Elmanu, Džojs je gutao piće da bi „prikrio svoju sramotu“ što je bio tako groteskno neadekvatno obučen.
Najbolje je tek dolazilo. Između 2 i 3 sata poslije ponoći, Bel je sa strahopoštovanjem gledao kako ulazi „mala, elegantna figura… obučena u crno sa bijelim dječijim rukavicama“. Iako je sušta suprotnost Džojsu, on je dijelio profesiju sa Ircem. Bio je to Marsel Prust.
Prust je te noći okupirao maštu prisutnih. Džojs će ga se kasnije sjetiti kako nosi „krzneni kaput“, u kojem je ličio na „junaka knjige Žalosti satane’.“ Sa svoje strane, Stravinskog je zapanjio njegov ten: „blijed kao popodnevni mjesec“.
Prust se gnušao sunčeve svjetlosti. Do ljeta 1922. godine bio je veoma povučen. Pravo je čudo kako je pobijedio svoje neuroze i prisustvovao večeri.
Prust je sjeo pored Stravinskog i pokušavao da započne razgovor o klasičnoj muzici. „Nesumnjivo se divite Betovenu“, upitao je Prust. „Prezirem Betovena“, uzvratio je Stravinski.
Prema Belu, „situacija je bila napeta“. Ali se sve smirilo kada su, iznenada, čudni grleni zvuci odjeknuli salonom. Džojs je hrkao.
On se na kraju probudio i ćaskao sa Prustom. Francuz je prvi progovorio: „Nikada nisam čitao vaša djela, gospodine Džojs.” Kao odgovor, Irac mu je pokazao istu ljubaznost: „Nikada nisam čitao vaša dela, gospodine Prust.” I to je bio sav njihov razgovor.
To bila jedna verzija događaja. Pogodan za susret modernista i nadrealista, razgovor između Džojsa i Prusta je u različitim prikazima različito zapamćen i svi su u suprotnosti.
Pa da premotamo unazad…
Džojs se na kraju probudio i ćaskao sa Prustom. Prema Fordu Madoksu Fordu, engleskom piscu koji je poznavao Džojsa, pisci su sjeđeli na „dvije krute stolice“, okrenuti jedan prema drugom. Iza Prusta su bili njegovi uzbuđeni obožavaoci, iza Džojsa njegovi. Ako ovo zvuči kao modernistička rep bitka, ono što je uslijedilo je zapravo bilo daleko pitomije.
Nakon što su opanjkavali jedan drugom romane, autori su neočekivano pronašli zajednički jezik. Prust je govorio o „bolesti jetre“ koja ga je mučila. Džoj se ubacio: „Tiens, gospodine, imam skoro potpuno iste simptome.” Dvojica pisca su potom provela ostatak noći uglas govoreći o svojim bezbrojnim bolestima – stvarnim i izmišljenim – sve do zore.
Međutim, prema Vajolet Šif, veče se završio kada je Prust pozvao nju i njenog muža u svoj stan na piće. Uskočili su u taksi, samo da bi vidjeli kako ih Džojs prati kao štene.
U zagušljivom vozilu, Džojs je otvorio prozor. Blasfemija! Prust je imao averziju prema svježem vazduhu i bio je ubijeđen da će mu pozliti od udisanja. Džojs je potom pokušao da dobije pozivnicu kod Prusta, ali je poslat kući.
Sljedeći put kada su se piscima ukrstili putevi, Prust je bio pod zemljom. Francuz je umro tačno šest mjeseci nakon te sudbonosne večeri, a Džojs je prisustvovao njegovoj sahrani. Irac će mu se pridružiti na onom svijetu 1941. godine, nedugo nakon objavljivanja njegovog romana Fineganovo bdenje.
U međuvremenu, Djagiljev je preminuo od dijabetesa 1929. Stravinski je nastavio da komponuje i umro je 1971. godine.
Što se tiče Pikasa, on ih je sve nadživio i preminuo 1973. godine.
Sto godina kasnije, „Soare veijka“ je više od obične fusnote u analima istorije umjetnosti. Ono prikazuje — kako kaže Devenport-Hajns — „nemilosrdni, slamajući egoizam velikih kreativnih intelekta“.
Uprkos svojoj slavi i bogatstvu, počasni gosti večeri su i dalje kao ovisnici žudjeli za laskanjem. „Ono što svi žele da urade je da sami nastupaju i da dobiju aplauz“, rekao je Davenport-Hajns. Sa osmjehom je dodao: „I to je, mislim, model po kojem se ljudi i dalje ponašaju.”
Piše: Theo Zenou
Izvor: washingtonpost.com
Prevod: Danilo Lučić
Izvor: Glif
Više vozila sudarilo se na putu Podgorica-Cetinje u mjestu Gornji Kokoti.
Iz Operativno-komunikacionog centra Uprave policije nijesu imali informaciju da li je u udesu bilo povrijeđenih.
Napravljena je veća materijalna šteta, a zbog udesa došlo je do zastoja i formiranja kolona.
Izvor: Dan
Prijestonica Cetinje završila je radove na adaptaciji Palate Đukanovića, istorijskog objekta od izuzetnog značaja za Cetinje.
Projekat je obuhvatao adaptaciju krova i fasade, a radove je izveo “Bombeton” d.o.o. Cetinje. Palata Đukanovića sagrađena je 1910. godine najvjerovatnije po projektu vlasnika, građevinskog inženjera, Marka Đukanovića, školovanog u Parizu – saopštili su iz gradske uprave.
Objekat je građen stilom francuskog klasicizma i renesanse, a najupečatljiviji je po četiri ženske statue, koje simbolizuju četiri godišnja doba. Korišćen za razne potrebe, danas je ovaj objekat u svojoj prvobitnoj stambenoj funkciji.
Crnogorski građani su do juče putem aplikacije, mogli provjeriti da li su podaci o vjeri i nacionalnosti, koje su saopštili na popisu sprovedenom u decembru prošle godine, vjerodostojno unijeti.
Monstat će se danas zvanično ovim povodom oglasiti..
Uputstvo za korišćenje aplikacije za provjeru podataka o nacionalnosti, jeziku i vjeri, na koje je usmjereno najveće interesovanje javnosti, moglo se provjeriti na stranicama Monstata, a građani su softveru mogli da pristupe putem linka.
Podsjetimo, konačni rezultati popisa najavljeni su za 15. oktobar.
Izrada softvera bila je jedan od uslova opozicije za sprovođenje popisa stanovništva.
Naime, redovan popis trebalo je da bude sproveden 2021. godine, ali je odgođen zbog pandemije korona virusa.
Nakon toga, popis je više puta odlagan zbog nepovjerenja opozicionih partija u taj proces, zbog sumnji da bi podaci mogli biti falsifikovani, posebno u dijelu nacionalnog i vjerskog izjašnjavanja.
Opozicione stranke prijetile su pozivom na bojkot popisa ukoliko im se ne omogući puna kontrola nad procesom.
Naknadno Skupština je odlučila da formira Odbor za praćenje toka popisa, pa je omogućila opoziciji da kontroliše proces.
Podsjećanja radi, prema poslednjem popisu iz 2011. u Crnoj Gori živi 29 odsto Srba i 45 odsto Crnogoraca.
Ovogodišnji popis, održan od 3. do 28. decembra, prošao je bez nepravilnosti.
Izvor: RTCG
Ministarka rada, zapošljavanja i socijalnog dijaloga Naida Nišić kazala je da je povećanje srazmjernih penzija na 450 eura izvjesno od januara predstojeće godine kako je i najavljeno iz ranijeg Ministartstva rada i socijalnog staranja, bez obzira na to što su se u javnosti pojavile određene spekulacije.
Naime, u cilju objektivnog informisanja zainteresovane javnosti obavještavamo da je do pune realizacije ostalo još potpisivanje Sporazuma o socijalnom osiguranju sa Bosnom i Hercegovinom. Imajući u vidu da je Vlada Crne Gore potvrdila taj Sporazum prema raspoloživim informacijama i procedura sa strane BiH provodi se kraju – objasnila je ministarka Nišić.
Stoga, navela je ona, nema mjesta bilo kakvoj neizvjesnosti jer 44. Vlada upravo omogućava da se zaustavi dugogodišnja nepravda prema penzionerima sa srazmjernim primanjima.
Vrijeme sjutra u Crnoj Gori biće promjenljivo oblačno sa dužim sunčanim periodima, saopštili su iz Zavoda za meteorologiju i seizmologiju.
Na sjeveru ujutru po kotlinama magla. Tokom noći u većem dijelu zemlje jače naoblačenje. Vjetar južnih smjerova, slab do umjeren, poslijepodne i tokom noći u sjevernim predjelima i na primorju u pojačanju. Jutarnja temperatura vazduha od 3 do 14, najviša dnevna od 17 do 25 stepeni.
Centar za građansko obrazovanje (CGO) izražava zabrinutost zbog današnjeg incidenta, koji se dogodio u dvorištu Gimnazije “Niko Rolović” u Baru, a u kojem je maloljetni učenik te škole zadobio povrede.
“To je nova opomena o rastućem problemu vršnjačkog nasilja u obrazovnim institucijama koji ne dobija potrebnu pažnju, a samim tim ni odgovor kako od strane obrazovnog sistema, tako ni drugih institucija koje bi morale biti dio preventivnog lanca”, navodi CGO.
Istraživanje CGO-a ukazuje da je preko 66 odsto učenika/ca svjedočilo, u nekoj frekvenciji, vršnjačkom nasilju, a više od polovine poznaje nekog ko je bio žrtva nasilja.
“Moraju se unaprijediti preventivni programi i obezbijediti adekvatna podrška mladima”, poručuju iz ove NVO.