Društvo

Prvi maj nekad i sad: Od ideoloških parada do protesta, izleta i roštiljanja

Nekada jedan od najvažnijih praznika u doba socijalizma, koji se proslavljao uz parade vojske i radničke klase, simboli Prvog maja danas su druženje i gurmanska uživanja. Kada je napunio 16 godina, Drago Tanacković iz bosanskog sela Tršić je počeo da igra folklor na prvomajskim proslavama. Od sredine 1960-ih pa nadalje, obučen u narodnu nošnju, godinama
Prvi maj nekad i sad: Od ideoloških parada do protesta, izleta i roštiljanja

Proslava Prvog maja u Beogradu 1950. godine. Foto: Arhiv Jugoslavije

Nekada jedan od najvažnijih praznika u doba socijalizma, koji se proslavljao uz parade vojske i radničke klase, simboli Prvog maja danas su druženje i gurmanska uživanja.

Kada je napunio 16 godina, Drago Tanacković iz bosanskog sela Tršić je počeo da igra folklor na prvomajskim proslavama.

Od sredine 1960-ih pa nadalje, obučen u narodnu nošnju, godinama je obilazio gradove u Srbiji i Bosni i Hercegovini, tadašnjim jugoslovenskim republikama.

Skupljalo se društvo iz svih krajeva, pekla su se janjad i prasad, a bili su vašari i uživo muzika – prisjeća se 75-godišnji penzioner.

Prvi maj bio jedan od tri najvažnija državna praznika zato što je ideologija tadašnje Jugoslavije bila socijalizam, smatra istoričar Milivoj Bešlin.

Prvi maj je simbolično obilježavao prava radnika. Tadašnja Jugoslavija je bila zasnovana na ideologiji socijalizma koja je u temelju imala radničku klasu i njihova prava – kaže Bešlin za BBC na srpskom.

Zvanično je proglašen državnim praznikom 1945. godine, za vrijeme Demokratske Federativne Republike Jugoslavije.

Prva prvomajska parada organizovana je dvije godine kasnije, 1947.

Bešlin objašnjava da je tada država morala da nađe način da nauči ljude novom prazniku, a samim tim i da raširi zvaničnu ideologiju.

Prvi maj se obilježavao masovnim državnim manifestacijama, vojnim paradama, okupljanjem radničkih kolektiva i studenata, nastupima kulturnih društava.

Gotovo pola vijeka kasnije, Jugoslavija više ne postoji, a nekadašnje socijalističke republike danas su nezavisne demokratske i kapitalističke države.

Prvi maj je i dalje državni praznik, ali ikonografija je drugačija…

Ringišpili i limunade

Proslava Prvog maja je proširena sa jednog na dva dana.

Već 1960-ih, paralelno uz državnu paradu, imamo privatna druženja i ljudi odlaze na obližnja izletišta i roštiljaju – kaže Bešlin.

Pošto je Jugoslavija u drugoj polovini 1950-ih i početkom 1960-ih pronašla stabilno mjesto u međunarodnim odnosima, dodaje, manifestacije su bile prije svega namijene unutrašnjoj publici.

Dragina supruga, Anoka Tanacković, Prvi maj je provodila u selu Sapni, sada dijelu Federacije Bosne i Hercegovine.

Sjeća se da su se održavali vašari, a da su „išli i stari i mladi”.

Igrali smo kolo i svi smo odlazili zajedno. Muslimani, Srbi, cijelo društvo i zabavljali smo se. Roštiljalo se, pravilo se pečenje, prodavale su se limunade i sladoled – priča 71-godišnjakinja.

Kaže da se tada, krajem 1960-ih, na vašar išlo oko 10 ujutru i ostajalo do 10 uveče.

Ali najviše se sjeća ringišpila.

Prvi maj se u mnogim mjestima obilježavao i vašarima. Foto: Arhiv Jugoslavije

Slavio se praznik rada, nije se samo jelo i pilo – kaže ona.

Bešlin objašava da je u tom periodu sve više trebalo pokazati snagu i brojnost radničke snage u Jugoslaviji.

Poruka je bila da je socijalizam u Jugoslaviji uspio, da postoje uspješni privredni kolektivi i brojna i dobro organizovana radnička klasa. Na prvomajskim paradama u velikim gradovima su uglavnom bili radnici onih fabrika i kolektiva koje su bile prepoznatljive i kojima se Jugoslavija ponosila – navodi on.

Sociolog Đokica Jovanović ističe da je Jugoslavija tada imala najveću stopu privrednog rasta na svijetu.

To je bilo, za današnje poimanje, jedno čudno oduševljenje. Samim tim su, navodi Bešlin, te manifestacije imale propagandni karakter. Bilo je prirodno i da Josip Broz Tito, doživotni predsjednik, bude prisutan – objašnjava on.

Doživotoni predsjednik Jugoslavije Josip Broz Tito je bio glavni i gost centralne parade koja se održavala u Beogradu. Foto: Arhiv Jugoslavije

‘T I T O’

Veliki kolektivi, sportisti, kulturna društva, studenti, omladina, vojska – svi su imali mjesto na paradama. Ipak, glavna uloga bila je namijenjena radnicima.

Improvizovane platforme sa radnicima iz jugoslovenskih fabrika, njihovim parolama, djelatnostima i uspjesima, jedrile su ulicama.

Odlazak parada u istoriju

U drugoj polovini 1960-ih godina parade iščezavaju sa ulica.

Bešlin kaže da je tako ostalo do kraja socijalističke Jugoslavije.

Prvi maj se kao neradni dan, uz podršku države, premjestio u privatnu sferu. Ljudi su imali odmor i druženje – navodi Bešlin.

Jovanović objašnjava da je nada nosila radništvo sve do polovine 1960-ih godina.

Tako je bilo do ekonomske reforme 1965. i 1966. godine, kada je krenula kriza. Dolazi i do pobune studenata koji su kritikovali poredak – navodi Jovanović.

Kaže da je niz događaja doveo do toga da se potrlo ono oduševljenje za kojim je išlo društvo i radnička klasa.

Partija je oktroisala samoupravljanje i ono je počelo da gubi naboj koji je imalo. Sve je djelovalo tako da se radništvo odalji od lijeve socijalističko-komunističke parole. Pamtim cio pad tog nadahnuća koji smo imali, i sam sam ga proživljavao na vlastitoj koži. Taj pad koji je trajao toliko dugo je odnio i Prvi maj – kaže Jovanović.

Foto: Arhiv Jugoslavije

Prvi maj danas

Raspad socijalističke države u krvavom ratu, tranzicija, odlazak socijalizma i dolazak demokratije i kapitalizma – tako je izgledao prelazak iz 20. u 21. vijek na teritoriji nekadašnje Jugoslavije.

Penzionerka Anoka Tanacković kaže da ne zna što radnici mogu danas da slave.

Iskoristiš neradan dan i to je to – navodi ona.

I Sanja Kosović, 26-godišnja Subotičanka, kaže da je upoznata sa nasljeđem Prvog maja.

Posebno mi je zanimljivo što se u Srbiji Prvi maj obilježava izletima, ne znam zbog čega je to tako, dok se širom svijeta organizuju marševi za bolje uslove rada – kaže ona.

Za nju ovaj praznik „nema neki pretjerani značaj”.

Mislim da se na ovaj datum u Srbiji više govori o roštiljanju, nego o istorijskom kontekstu i onome što on predstavlja – kaže Sanja.

Slobodan dan će iskoristiti isto kao i svake prethodne godine, otići će sa društvom van grada, ovaj put na Titelski breg u Bačkoj.

Izvor: BBC na srpskom